Alkalmazottak

Utolsó frissítés: 4. július 2019
A megfelelő munkahely fontos része életünknek, jó esetben ez az a hely, amely kibontakozni engedi személyiségünket, emberileg és szakmailag is fejlődhetünk. Olvasson tovább, van néhány tippünk, hogyan tudja megvalósítani mindezt.

Nem számít, hogy ön éppen végzős, vagy már több éve dolgozik ugyanannál a cégnél, esetleg most lépett be új munkahelyére, minden esetben van esélye karrierjét pozitívan befolyásolni. A sikeres emberek nem ülnek ölbe tett kézzel, munkájukon kívül más tevékenységekbe is bekapcsolódnak, igyekeznek mindig előrejutni.

1. Tűzzön ki célokat maga elé

Gondolja végig mit szeretne elérni szakmáján belül. Fogalmazza meg az irányt, amely felé szeretné, hogy fejlődjön karrierje. Tűzzön ki maga elé elérhető célokat! Ha ezeket a célokat konkrétan meg is tudja fogalmazni, innetől kezdve csakis önön múlik a siker, ill. azon, hogy mennyi energiát és időt szán megvalósításukra.

Tájékozódjon, hogy milyen lehetőségei vannak a munkaerőpiacon az ön végzettségével, az idáig elért szakmai tapasztalatával. Ha egy olyan állást kíván megpályázni, ahol komolyabb szakmai tapasztalatot kérnek, mindenképpen járjon utána a pontos feltételeknek. Próbálja meg feltérképezni munkahelyén, hogy miben különböznek azok a kollégák, akiket sikeresnek ítélnek főnökeik és szépen ível felfelé karrierjük. Milyen tulajdonságok jellemzik őket? Olvasson önsegítő irodalmat a témában, hogy hogyan legyen sikeres szakmájában. Az ilyen könyvekből inspirációt is meríthet egy esetleges vállalkozáshoz is, akkor is, ha éppen abban a pillanatban nem akar vállalkozni, de később még jól jöhet az ötlet.

A munkaadók leginkább szakembereket keresnek, akikre nem mindig könnyű rátalálni. Legyen ez az ön számára irányadó. Fejlessze tudását és képességeit olyan szintre, hogy ön lehessen az a keresett szakember. Ha valaki egy adott szakterületen belül specialistának mondhatja magát, tudatában van annak is, hogy a munkaerőpiaci “értéke” megnő.

2. Képezze magát

Szakmáján belül képezze magát, ne elégedjen még azzal, amit az iskolában megtanult. Vannak szakmák, ahol a fejlődés olyan gyors, hogy az iskolában tanult ismeretek néhány éven belül már történelemnek számítanak. Olvasson szakirodalmat, vegyen részt rendszeresen szakmai konferenciákon, továbbképzésen.
Munkahelyén nyugodtan lépjen fel olyan igénnyel, hogy szakmai továbbképzésen szeretne részt venni. Biztosra veheti, hogy nem fogják elutasítani. Munkaadók általában örömmel veszik, és támogatják alkamazottaik ilyen irányú kérelmét.

Az esetben, ha munkaadója nem biztosítja önnek időben a továbbképzéshez szükséges feltételeket (szabadság, anyagi hozzájárulás), szabadidejét is érdemes rááldoznia, hiszen ez egyfajta befektetés karrierjébe. További lehetőségként áll ön előtt, ha szakmai blogokat látogat, szakfolyóiratokat olvas, szakmai témájú közösségi oldalaknak lesz feliratkozója.

Nyelvtudás nélkül nem megy

Fejlessze képességeit más területen is, kiemelten fontos a nyelvtudás. Az angol nyelv ma már alapkövetelmény, a legtöbb munkaadó szinte természetesnek veszi, hogy legalább alapszintű ismeretei vannak. Ha eddig nem volt rá szüksége munkájához, az is előfordulhat, hogy a helyzet változik és szinte napi szinten használni fogja. Sokszor a nyelvtudás a belépő egy magasabb pozíció betöltéséhez, ugyanis legtöbbször a cégen belül is angolul kommunikálnak a kollégák pl. egy nemzetközi cég esetében, valamint az ügyfelekkel történő kommunikáció is ilyen nyelven folyik. Ha már beszél angolul, akkor fejlessze tovább meglévő tudását, olvasson könyvet vagy nézzen videókat az interneten (pl. TED videók).
Ma már appokat is telepíthet okostelefonjára, így akár utazás közben is bármikor tanulhat, gyakorolhat. Ha az angol már jól megy, próbáljon meg egy másik nyelvet is megtanulni, a jövőben még jól jöhet.

Mindennapi kenyerünk a számítógép

A számítógépes ismeretekkel ugyanaz a helyzet, mint a nyelvtudással. Word és Excel használata nélkül ma már szinte lehetetlen elboldogulni, akármilyen szakmában dolgozik is. Tanuljon meg hatékonyan gépelni a tízujjas gépelés honlap a segítségére lesz.
Esetleg kipróbálhatja magát egy teljesen új területen – tanuljon például web analitikusnak. Az interneten nem egy ilyen ingyenes kurzust találhat, ahol megtanulhatja mi fán terem a web analízis. Ha sikeresen elvégzi a kurzust minősítést is kap, fejleszti tudását és nem utolsósorban növekszik a “munkerőpiaci-értéke”. Tartsa szem előtt, hogy a mai világban olyan gyorsan változnak az információs tehnológiák, hogy mindenképpen fontos lépést tartani: több tudás jelenthet magasabb pozíciót is.

Üljön vissza az iskolapadba

Tanulni soha nem késő, akkor sem, ha ön már befejezte tanulmányait. Sok lehetőség áll ön előtt: szakmai továbbképzés, diploma utáni doktoranduszi képzés, OKJ képzések, e-továbbképzés stb. Az oktatási intézmények kínálata bőséges, találja meg az önnek leginkább megfelelő formát. Ha hajlandó időt és energiát fektetni további tanulmányokba, a jövőben biztosan hasznát veszi majd igyekezetének.

3. Legyen aktív tagja cégének

Munkahelyén vegyen részt olyan tevékenységben is, amely nem kapcsolódik közvelenül az ön által betöltött pozícióhoz.
A cégek legtöbbje ma már bekapcsolódik a civil szféra által szervezett önkéntes akciókba. Ha az ön cégénél még nem volt ilyen, próbálja meg felhívni a figyelmüket erre a lehetőségre. Jó ötlet lehet, ha felajánlja segítségét pl. az óvoda kerítésének befestéséhez, ahová gyermeke jár, s ezt cégen belül önkéntes akcióvá alakítják, amelybe kollégái is bekapcsolódhatnak.

Vannak cégek, amelyek saját blogot vezetnek, ill. saját készítésű újságot adnak ki. Publikáljon, legyen ön az, aki a céges rendezvényeken nemcsak részt vesz, de tudósít is róluk, és ha teheti vegyen részt az ilyen események megszervezésében is.
Munkaadója értékelni fogja aktivitását, amivel ön ezzel azt fejezi ki, hogy a cég szerves részének tekinti magát. Előléptetéskor ez biztosan sokat tesz majd. Az aktivitás jövőbeni karrierje szempontjából is fontos lehet, ugyanis ha referenciát kérnek önről, egy pozitív visszajelzés az ön javára döntheti el az új munkahelyet.

4. Építse imázsát

Első hallásra egy kicsit furának tűnhet, hogy saját személyéből kell “márkát építenie”. Az, ahogyan ön a munkahelyén és magánéletében megoldja feladatait, az egyfajta “márkanév” lesz, pl. megbízható, alapos, terhelhető, innovatív stb. Ideális eset az, ha ön nevének hallatán másoknak csupa pozitív asszociáció jön le. Ha úgy emlegetik önt, mint akinek volt egy jó ötlete, amelynek köszönhetően cége pénzt spórolt, vagy effektívebbé tudták tenni a termelést, ill. eladást, akkor biztosan pozitív fogadtatásra számíthat egy esetleges munkahelyváltáskor. Imázsépítéskor ne csak a munkahelyi sikereire koncentráljon, ha ön pl. lelkes állatvédő és ezt mások is tudják, akkor ez biztosan jó hírét viszi majd az emberek közt. Magyarországon nem olyan óriási a munkaerőpiac, hogy jó híre ne terjedjen el, és ne befolyásolná pozitívan karrierjét.
Ennek következtében előfordulhat, hogy egy jó állás szinte magától kopogtat majd az ajtón.

Legyen ott a köztudatban

Sokan vannak, akik nem szeretik magukat előtérbe helyezni, sikereikkel eldicsekedni. Mi mégis arra biztatjuk, hogy adjon magáról hírt. Kollégái, főnökei komplexebb képet kapnak önről, ha munkahelyen kívüli aktivitásairól is tudnak.

Blogoljon

Van olyan terület, ahol elemében érzi magát? Nyisson blogot a témában! A téma lehet akár a főzés is, de a lakberendezés, gyermeknevelés, kertépítés, filmkritika stb., mind jó téma. Sok magazin, napilap kínál ilyen felületet.

Közösségi oldalak – jó szolga de, rossz úr

A közösségi oldalak főként a Facebook kiváló felület kapcsolatépítésre. Arra viszont nem árt odafigyelni, hogy minden amit posztol, vagy kommentel nyilvános. Rendkívül fontos, hogy a tartalom és a forma ne csússzon el, hogy csak olyan dolgot írjon le, ami vállalható. Ha a Facebookon posztol egy rasszista megjegyzést könnyen eljuthat híre főnökeihez is, s ez nem tesz önről jó benyomást. Minél kevésbé ismerik önt, annál inkább a Facebook megnyilvánulásai alapján fognak önről képet alkotni.

Sokan éppen a közösségi hálón lettek ismertté. Érdekes hobbijuk van, önsegítő csoportot hoztak létre, vagy olyan ügyet támogatnak, amely sok embert érint, s ez meghozta számukra az ismertséget. Gondolja végig, hogy az ön számára ez az út járható-e? Van-e olyan hobbija, vagy téma, amelyre építkezve profilját “márkanévvé” alakíthatja át?

LinkedIn

LinkedIn a világ legnagyobb üzleti közösségi oldala, amely szorosan kapcsolódik a munka világához. Profilja létrehozásakor ki kell töltenie iskolai végzettségét, szakmáját, valamint a pozíciót, amelyet betölt. Közölhet még információt a projektekről, amelyeken dogozott vagy éppen dolgozik, ha publikál valahol tegyen róla említést, és arról is milyen szakmai elismerésben részesült, ill. az önkéntes akciókról, amelyekben részt vett. A LinkedIn hasznos forrásanyag, amikor egy cégnél új munkaerőt keresnek. Nagyon gyakori, hogy a fejvadászcég, vagy egy konkrét cég HR-munkatársa az itt található profilja alapján szólítja meg önt. Ezért fontos, hogy profilja megfelelően legyen kialakítva és célszerű, ha angolul is megírja.